Teknologi er som oftest lig fremskridt og mange forskellige nicher oplever teknologiens store virke. Én af disse nicher er spillebranchen, hvor der sker uendeligt mange ting, som alt sammen kommer de spillelystne til gode. Der arbejdes konstant på at forbedre diverse platforme og højne spiloplevelsen for brugerne og her er nogle af de ting, som er i gang med at forandre spillebranchen og oplevelsen for spillerne.
Live-spil ændrer oplevelsen
Der sker blandt andet mangt og meget med de traditionelle kasinospil. Et udbredt kasinospil som roulette findes i dag i en række forskellige versioner på nettet. Eksempelvis er det muligt at forsøge sig med en High Roller version, mens American Roulette også vinder frem. Foruden disse versioner har teknologien gjort det muligt at spille roulette i en live version og netop live-versionen giver spillere en mere autentisk oplevelse, når de forsøger sig med et klassisk spil som roulette. I den live udgave interagerer spillere med rigtige dealere og hermed gives spilleren en oplevelse, der minder meget om den, de ville få, hvis de trådte indenfor hos et landbaseret casino. Det vil således være en rigtig person, som drejer hjulet og sætter kuglen i gang, mens kameraer vil være sat op og ofte flere steder, så rummet kan ses fra flere vinkler. Alt dette medvirker i høj grad til at skabe en mere en autentisk oplevelse for kasinospilleren.
Live-spil er generelt blevet meget populært – især med internettets hastige udvikling og muligheden for at kunne spille flere sammen på samme server, selvom man måske sidder på hver sin side af verden.
VR – måske det nye sort?
Virtual Reality (VR) er en anden teknologi med potentiale til at ændre og forbedre oplevelsen for spillere. På samme vis som med live spil formår VR at give spillere en mere autentisk oplevelse. Dog har man ikke længere at gøre med rigtige personer. I stedet træder man inden for i en virtuel verden med 3D-dimensioner, som er med til at styrke den autentiske oplevelse. Der er tale om et computersimuleret miljø med masser af dybde, som spilleren kan interagere med ved hjælp af diverse teknologisk udstyr såsom briller, headset og/eller handsker.
Især inden for gamingverdenen fremhæves VR som den vildeste oplevelse nogensinde. Det skyldes blandt andet muligheden for at interagere med spillet samt muligheden for at skabe hele verdner og planeter. Blandt de populære VR-spil for tiden kan nævnes Star Wars: Squadrons, Superhot og Half-Live: Alyx. Meget tyder på, at mange flere VR-spil vil dukke op i fremtiden. Når det kommer til VR, er der vist ingen tvivl, om at der her er tale om en teknologi, man vil se mere til fremover.
AI – velkommen til de intelligente spil
Fra live spil og VR til artificial intelligence (AI). Her er der også tale om en teknologi, der batter og skaber store forandringer i spillebranchen. AI handler i høj grad om at skabe intelligente maskiner, som langt hen ad vejen kan tænke, agere og reagere som mennesker. Det kan være en stor fordel inden for en række computerspil, da det i høj grad medvirker til at give spilleren en mere autentisk oplevelse og en langt større grad af konkurrence i det enkelte spil.
AI er fortsat i fuld færd med at blive udviklet og inkorporeret i spillebranchen. Før i tiden drejede AI sig mest af alt om at forudsige spillerens næste bedste ryk. I dag er målet for AI at give bedre plots og en dybere og mere meningsfuld interaktion med spillet og/eller figurerne i spillet. Nogle af de bedste AI-spil er for tiden er Minecraft, F.E.A.R. og Left 4 Dead. Der er ingen tvivl, om at disse spil markerer begyndelsen på en æra, når det kommer til AI i spillebranchen.
For tiden sker der altså store sager i spillebranchen. Live spil, VR og AI er alle teknologier med potentiale til at skabe forandringer og give spillere en ny og ofte bedre oplevelse. For at opnå den oplevelse, er det selvfølgelig vigtigt at have baglandet i orden. En god computer, der matcher ens behov, bør være første prioritet, når man vil have det optimale ud af den teknologiske udvikling inden for spillebranchen. Dernæst er det blot at nyde godt af de teknologiske fremskridt.